Translate

zaterdag 6 juli 2013

Beautiful Creatures

Het is hier weer even heel stil geweest,
ik ben met veel te veel tegelijk bezig en dan schiet het bloggen er helaas snel bij in.

Zo lopen hier bv. drie kleine, vierpotige monstertjes die nogal veeleisend zijn.
Maar dat is een beetje een lang verhaal, en dat is dus voor een andere keer.

Vandaag wou ik even zeuren over het verschil tussen films en boeken.

Ik heb gisteren de film 'Beautiful Creatures' gezien.



Ik had hem graag in de cinema gezien, maar op de één of andere manier had ik nooit tijd,
en toen ik eindelijk tijd had, was hij uit de cinema.

Nu ik de film gezien heb, ben ik daar eigenlijk stiekem blij om.

Het is zeker niet de slechtste film die ik ooit gezien heb,
maar écht goed was hij ook niet,
amper de prijs van een cinema-ticket waard...

Voor ik de film gezien had, heb ik meermaals staan twijfelen bij de boeken.
Maar ik had nog zoveel liggen, dat ik deze maar even uitstelde.

En nu ik de film gezien heb,
heb ik helemaal geen zin meer om de boeken te lezen...


Ik weet dat het onmogelijk is om een volledig boek perfect te verfilmen,
dat er nu eenmaal altijd dingen moeten weggelaten worden,
of aangepast,
of zelfs toegevoegd.

Zoals de films van Harry Potter,
iedereen die me kent weet dat ik een echte Potterhead ben.

Ik citeer de boeken te pas en te onpas,
ik probeer 'Alohomora' als ik een deur niet direct openkrijg en meer van die toestanden...

Die films zijn ook geen grote hoogvliegers als je ze naast de boeken legt.
En toch bekijk ik ze heel graag (opnieuw en opnieuw en opnieuw)
omdat ik weet én zie dat er écht geprobeerd is om de essentie van de boeken te behouden.

Er zijn dingen aan veranderd, weggelaten en toegevoegd,
personages verdwenen, en zelfs hele stukken van het verhaal gewoon volledig weggelaten...

maar de ziel van het verhaal is er nog, de sfeer die Rowling creëerde is gebleven.

Dus daar kan ik mee leven.


Maar ik kan er niet mee leven als een film erin slaagt om een boek volledig te verpesten.

Ze krijgen het perfecte verhaal voorgeschoteld,
maar in plaats van het met liefde te behandelen...

Maken ze een gedrocht...

Zoals deze:

Het positiefste dat ik hierover kan zeggen, is dat de kleine Saphira een superschattig wezentje is.

De rest van de film is één grote schande...

De boeken waren nochtans goed, niet DE beste fantasyboeken ever,
maar ze horen toch bij de reeksen die ik met plezier herlees.


Nu heb ik natuurlijk de boeken van Beautiful Creatures nog niet gelezen,
maar koppig als ik ben, ga ik dat toch doen.

Ik laat me niet tegenhouden door een slechte film, nah!


En ik hoop langs de ene kant dat de boeken véél beter zijn als de film,

maar langs de andere kant zou dat betekenen dat er wéér een boek vermoord is door de film...

Tragisch...


Wordt vervolgd ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten